До полуночи девушки наедались солёного и ни с кем не разговаривали. Как гадали наши предки на Коляды

10.01.2019 - 10:21

Заставацца ў дзеўках або чакаць сватоў?! На Калядкі дзяўчаты маглі даведацца пра свой лёс. Каталікі – з 24 снежня па 6 студзеня, праваслаўныя – з 7 па 14 студзеня.

Аляксей Друпаў, навуковы супрацоўнiк Беларускага дзяржаўнага музея народнай архітэктуры і побыту:
У ноч, у поўнач трэба было выставіць два люстэркі, між імі запаліць свечку, глядзець туды і, можа быць, паміж гэтымі люстэркамі можна пабачыць твар свайго суджанага. Вось гэтыя люстэркі былі парталам, адкрытай дзвер'ю іншага свету, каб ніякая нечысць адтуль не вылезла. Калі з'являлася, прыкрыць, каб партал закрыць, каб нішто дрэннае да нас не трапіла, не вылезла.

Капалі ў ваду воск і глядзелі на абрысы, калі там нешта рванае, не вельмі добрае, то не прадвесціла жаніцьбу. Лепш за ўсё было, калі атрымалася калечка.

Дзяўчаты даведваліся імя будучага мужа ў першага хлопца, якога сустракалі на вуліцы. Увечары падыходзілі да вокнаў і ўважліва прыслухоўваліся. Калі людзі казалі: «Давай, хутчэй, пара», – вяселле не за гарамі. Калі: «Пачакай, не спяшайся, не рабі», – быць увесь год адной. Прадказвалі будучыню і жывёлы. Чый блін сабака з'есці першым або чы` збожжа певень склюе, тая хутчэй і надзене фату.

Палiна Курановiч, малодшы навуковы супрацоўнiк Беларускага дзяржаўнага музея народнай архітэктуры і побыту:
Можна было хапаць дровы. Як можна больш іх хапалі, выбягалі і лічылі, колькі схапіла дроў дзяўчына. Цотная колькасць азначала – выйдзе замуж у гэтым годзе, няцотнае не выйдзе.

Да поўначы дзяўчыны спецыяльна наядаліся салёнага і ні з кім не размаўлялі. Бралі кубак з вадой, прасілі суджанага напаіць і хавалі посуд пад ложак. Або клалі на шклянку трысціну і прасілі перавесці праз масток, і ў сне павінен быў прыйсці той самы рыцар.

А вось якім ён будзе, даведваліся па сваіх паясах. Падвешвалі ў хаце і на выцягнутай руцэ адпускалі. Калі хістаецца – гора-п'яніца, круціцца – будзе працавiты, вяртаецца назад – абдыме і больш не адпусціць.

Аляксей Друпаў:
Дзяўчаты бралі пэўную колькасць розных прадметаў і хавалі іх ці ў хустку, ці ў нейкую скрынку. Калі выцягвала ляльку – альбо да хлопца, які ўжо мае дзіцёнка, ці сама ажэніцца ўжо пасля таго, як нагуляе дзіця.

Калі выцягвала люстэрка, то лічылася, што хлопец будзе франт, будзе любавацца сабой, будзе больш фарсіць, а на жонку асабліва ўвагі не звяртаць.

Калі выцягвала хлеб або манету, гэта значыла, што будзе заможны.

Палiна Курановiч:
Лапці кідалі праз спіну і глядзелі, як ападзе гэты лапаць. Калі ён перавернецца ўніз, то замуж дзяўчына не выйдзе, а калі ён вярнецца, як правільна, і носам паказваў, адкуль чакаць сватоў для дзяўчыны, якая хутка выйдзе замуж у наступным годзе.

Не выпусціце свой шанец паваражыць на Калядкі, нашы продкі ведалі ў гэтым толк.

Loading...


При наличии всех материалов может понадобиться несколько недель. Как создаются декоративные снопы



Как создают декоративные снопы, узнали в программе «Центральный регион» на СТВ.

Сноп – это неотъемлемый атрибут «Дожинок». Раньше считалось, что в последних колосьях скрывается дух поля. Чтобы он и на следующий год хранил, приумножал урожай, ему посвящали последний сноп. Связку золотых колосьев издавна было принято красиво наряжать и нести в дом. Сейчас снопы с «Дожинок» хранятся в хозяйствах до следующей жатвы, как напоминание о необходимости возделывать землю со всем старанием и упорством. Впрочем, от простых снопов давно отказались, сейчас их стараются украшать, используя различные народные символы.

9-метровая мельница и необычный сквер для отдыха. Как преобразился агрогородок Синявка к «Дожинкам»

Елена Лебедько, директор Секеричского сельского дома культуры:
Чем богаче этот сноп, тем богаче урожай. Все культуры: овес, пшеница, ячмень – то, что у нас на полях убирается, – все в этом снопе собрано. Но, а верх – это самая кропотливая работа. Аист, символическая наша птица Беларуси, сделан из соломы и сами крылья сделаны из льняной ткани. Почему кропотливая? Отбеливается солома, утюгом выутюживается, где-то прострачивается, плетется.

Символический здесь и цвет лент: голубая лента – небо, золотистая – это золото пшеницы, золото колосьев, зеленая – это трава, земля, солнце и белорусский орнамент. Живые цветы нужны обязательно. Мы спрашиваем у старожилов, как они раньше это делали, и стараемся восстановить это все. Были у нас и повозки, и жнеи ехали с песнями.

В хозяйствах признаются: раньше сноп был настоящим символом урожая, к нему относились бережно и почтительно. Сейчас, с уходом от классического вида, из этого символа урожая мастера делают настоящие маленькие шедевры. Стилизуют, добавляют элементам дополнительный смысл и дают волю фантазии. Создать такой сноп – работа небыстрая. При наличии всех материалов может понадобиться несколько недель. Но о красоте для духа поля в хозяйствах начинают задумываться заранее. Заготавливают колосья, чистят их и красят, чтобы «позолотить» полученное богатство на долгую зиму. Важно также собрать дополнительные элементы: цветы, ленты и украшения. Творчество непростое, но интересное.

Елена Лебедько:
Это чистится каждый колосок от лишней соломы, потом собирается в отдельный пучок. Затем эти пучки собираются в небольшие снопики, а потом эти снопики собираются в такой большой сноп. Первоначальный этап – это заготовка снопами, это не после комбайна, это в поле серпами жали, как когда-то, потому что надо сложить аккуратненько, потом привезли сюда. Это все на каркасе, чтобы устойчиво было, мы же понимали, что он будет ездить в Синявку, из Синявки. Мне пришлось этот железный каркас разобрать, обрезать и опять заново собирать. Может быть, в процессе сборки и разборки пришлось что-то изменить.