Традыцыі малой радзімы. Валожынскія паясы

01.03.2018 - 10:29

Пояс суправаджаў нашых продкаў ад нараджэння да самай смерці. Немаўлятаў абвязвалі, каб яны былі спакойнымі, а ножкі – роўнымі.

Калі пояс развязваўся, у народзе казалі, што чалавек «распаясаўся» і паводзіць сябе вольна. Калі маладая дзяўчына збіралася замуж, ёй трэба было выткаць каля 100 паясоў. Таму традыцыя ткацтва паясоў была шырока распаўсюджана ў Беларусі. Але Валожынскі край здаўна славіўся сваёй тэхналогіяй «на нiту» ці на назе.

Бабулі перадавалі сваё майстэрства ўнучкам, і дзяўчынкі ўжо ў 8-10 гадоў нацягвалі ніткі і замацоўвалі іх на выцягнутай назе. Гэта было вельмі зручна і дазваляла ткаць паясы нават у полi, калі пасвілі кароў. Але ўнікальнасць валожынскіх паясоў сёння ў тым, што мясцовай  майстарке  Марыі Мікалаеўне Стасяловіч атрымалася ўспомніць сваё дзяцінства і аднавіць старадаўнюю традыцыю ткацтва! Гэтым вельмі ганарацца ў вёсцы Сакаўшчына і працягваюць перадаваць майстэрства новаму пакаленню ў гуртку «Чароўныя паясы».

Святлана Семяняга, супрацоўнік Сакаўшчынскага сельскага цэнтра культуры:
Ідэя стварэння пакоя музея традыцыйнага пояса ўзнікла пасля таго, як Марыя Мікалаеўна Стаселовіч атрымала званне народнага майстра Беларусі па тканню пояса на ніту, вось у нашым доме культуры яна ў той час працавала. Былі сабраныя паясы з усяго Валожынскага раёна, некаторым з іх больш чым па 100 гадоў.

Валожынскія паясы нагадваюць стракатыя матузы. Яны вузенькія – сантыметр-паўтара, шырокія былі толькі ў мужчын. У даўнія часы іх ткалі з самаробных шарсцяных і ільняных нітак, якія афарбоўвалі натуральным спосабам – выбелівалi лён, варылі кару дуба, шалупіну лука і атрымлівалі асноўныя колеры – барвовыя, белыя, шэрыя і ружовыя. «Але захаваць традыцыйныя ўзоры і каларыстыку – галоўная мэта сёння», – прызнаецца кіраўнік гуртка «Ткачыкі» пры Ракаўскім цэнтры народнай творчасці Хрысціна Станіславаўна. Яна запэўнівае – таленавітую майстарку вылучаюць характэрныя пстрычкi, так шчыльна яна прыбівае ніткі. Як і ў любым рамястве, застаюцца самыя цярплівыя.

Чаму нашы прадзеды не мелі права пераступаць парог хаты без пояса? Якія былі сямейныя традыцыі? Чым славіцца Сакаўшчына?

Падрабязней – у матэрыале.



«Из рук такого человека приятно покупать хлеб»: домашнюю выпечку пекарь из Браслава развозит на хлебомобиле



На запах этого пшеничного хлеба, как на мед, слетаются многие туристы. Владимир Свириденко не побоялся сменить профессию и стать пекарем. Пару лет назад столяр сломал ногу. Жена – на работе, а трое детей то и дело просили булочек. Пришлось самостоятельно освоить мастерство выпечки.

Секрет успеха узнаем в программе «Утро. Студия хорошего настроения».

Владимир Свириденко, пекарь:
Первый такой брак съедала собака. Первого брака было много, мы думали, его разнесет – он ел и ел его. Как считается, пекарь в процессе печения должен испортить мешок муки – такой мешок на 50 килограммов. Я обошелся меньшей кровью.

На фирменную закваску и рецептуру ушло 3 года. Учился через интернет у продвинутых пекарей, и так затянуло, что решил рискнуть и накормить браславчан хрустящими круассанами.

Браславчане:
– Он очень долго сохраняет свежесть. Особенно цельнозерновой. Караулим постоянно Володю .
– Домашний вкусный хлеб с кофе, с чаем! Не надо ни батона, ни булки, ни печенья!

Владимир Свириденко:
Есть клиентка – она берет батон с изюмом, но сыну не нравится именно изюм. Он активно его вылупливает, быстро съедает и горочка изюма остается. То есть можно изучить, сколько изюма в батоне.
У нас есть француз. Он приходит уже почти год ко мне за хлебом – именно за белым. Говорил, что он дома такой же кушал.

Любят браславский хлеб и соседи-латыши: за раз набирают по 15 буханок! В день к Владимиру приходит около 80 человек. На своем хлебомобиле он выезжает 6 раз в неделю. В хорошую погоду сдобу сметают за 40 минут, в дождь можно простоять и два часа.

Кроме того, свой хлебомобиль Владимир смастерил самостоятельно.

Владимир Свириденко:
Да, это мой первый опыт металлообработки, поэтому может быть где-то криво, косо, но она едет! Максимально удалось загрузить 100 кг хлеба.
Сегодня мы привезли где-то 130 единиц. Это немного, обычно несколько больше выходит. И все они продаются.

Валентина Дурилова, тёща пекаря:
В городе не дождутся – тогда едут к дому. Он печет, а бабушка, уже проснувшись, отпускает хлеб.

И хоть налога на хлеб нет, стоимость продуктов немалая, да и выпечка занимает почти все время. По ночам на кухне пекаря всегда светло. К слову, все здесь он сделал своими руками!

Валентина Дурилова, теща пекаря:
Встает в час ночи и до 10-11 он занят только выпечкой, а все руками, все с жарой.

Владимир Свириденко:
Первые 6-7 минут хлеб печется в среде, насыщенной паром. Если будет сухой воздух, корка быстро потеряет влагу и начнет ее рвать – и объем уменьшится изделия, и внешний вид тоже потеряется.

Но все трудности улетучиваются за любимым делом. К утру в Браславе пахнет сгущенкой и корицей. За год хлебопек стал своим не только в родном городе – уже звонят из регионов. Это вдохновляет на новые рецепты.

Браславчане:
– Он нам еще роднее, чем родственник.
– Это бывший мой ученик, очень способный.
– Из рук такого человека приятно покупать хлеб.
– Уважаю, таких людей мало сейчас.
– Говорю: «Открывай магазин! Я пойду к тебе хлеб продавать!».

А самое главное, что кто-то будет вспоминать о горячем пшеничном хлебе из рук мастера и своих летних каникулах на малой Родине.