Выращивает в кабинете зелень, а в руках всегда держит простой карандаш. Какой он, первый дирижёр страны?

12.04.2021 - 16:58

Мы заглянули в святую святых главного дирижера Президентского оркестра Республики Беларусь. Об этом рассказали в программе «Минск и минчане» на СТВ.

Виталий Кульбаков, главный дирижер Президентского оркестра Республики Беларусь:
Это мой рабочий кабинет. Музыканты называю его «скворечник», он находится на 11 этаже, над репетиционным залом. Здесь происходит весь технический процесс, где я знакомлюсь, веду переговоры с аранжировщиками, композиторами, встречаемся с артистами.

Здесь же можно увидеть и любимых «зеленых питомцев».

Виталий Кульбаков:
Это мой домашний фикус, он вырос уже, из моего родительского дома. Я решил привезти его на работу. Мой подоконник у родителей дома уже не выдерживал. Выращиваю зелень лучок, пытаюсь вырастить салатик.

Виталий Кульбаков признается, что он и сова, и жаворонок одновременно: ложится поздно, но уже в 8.00 всегда на работе. С десяти до двух обычно проходят репетиции. Несмотря на пандемию, оркестр живет весьма насыщенной жизнью.

22 апреля у нас спектакль «Три сестры» в Малом зале Дворца Республики, 24-го концерт Тамары Гвердцители, 23-го будет две репетиции. Потом будет неделя подготовки к концертам, посвященным Дню Победы.

Календарь буквально пестрит мероприятиями. 9 мая, День защиты детей, концерт у Ратуши, программа ко Дню медицинского работника – и так до конца года.

Анна Сушкова, корреспондент:
То есть, у вас тут плотный график, на три месяца все расписано?

Виталий Кульбаков:
Нет, посмотрите, уже дальше есть, но это пока секрет.

Но вот один секрет на миллион нам Виталий все же открыл. Чаще в его руках можно увидеть не дирижерскую палочку, а простой карандаш.

Аранжировщик мог ошибиться, может ошибиться музыкант. У меня постоянно в руках должен быть карандаш.

Если творческие замыслы частично остаются за кадром, то о профессии дирижера наш собеседник говорит откровенно.

Виталий Кульбаков:
Тут главное самовоспитание. Сможешь ли ты взять ответственность на себя? Руководитель должен брать ответственность за продукт, который он сделает, вынесет зрителю. Я думаю, что это работа с собой.

И артисты Президентского оркестра это ценят.

Талантливый музыкант, очень ответственно относится к своему делу.

Талантливый, амбициозный, темпераментный.

Виталий Григорьевич у нас талантливый дирижер и справедливый.

Стоит же вспомнить о том, что Виталий Григорьевич  дирижер в Президентском оркестре почти с самого основания. Его творческий багаж огромен, однако так случилось, что он не всегда появлялся на концертной сцене. Музыканты видели его кропотливую работу, профессиональный рост здесь, в этой студии. Конечно, когда он сейчас вышел, стало понятно, что это действительно готовый артист, который способен на очень многое, и он себя еще покажет.

Виталий Кульбаков в составе Президентского оркестра с самого его основания. Правда, пришел он сюда как тромбонист и параллельно осваивал в консерватории новую для себя специальность. Так, с 2006 года он дирижер оркестра, но почти 13 лет проработал на вторых ролях. Первой его скрипка зазвучала в 2019 году.  

Виталий Кульбаков:
Музыкант представляет собой музыкальную единицу, личность, но задача дирижера – из этих всех личностей сделать единый организм, чтобы все гармонично звучало, чтобы каждый нашел в этом организме свою клеточку.

Этот путь Виталий проделывает ежедневно – от Дворца Республики и обратно – вот уже много лет.

Это мой любимый маршрут. Я в обед стараюсь дышать свежим воздухом, прогуливаться. Через Старый город прохожу, спускаюсь к Свислочи, дохожу до гостиницы «Планета» и делаю круг – это ровненько 45 минут подышать свежим воздухом.

Любимая столица занимает особое место в сердце первого дирижера страны.

Я родился в Минске. У меня очень много любимых мест. Я люблю парки, которые находятся возле Оперного театра. Я и работал там, и учился в консерватории во втором корпусе. Это для меня очень знакомые и знаковые места. Я помню время, когда на месте Ледового дворца росли дубы. Был не парк пустырь. Мы там играли в прятки, выгуливали собак. Каменная горка, Кунцевщина. Там, где сейчас стоят большие здания, высотки, раньше было два озера, и мы там ловили рыбу, ходили в Тарасово на рыбалку.

Отец хотел, чтобы он стал аккордеонистом, но сам Виталий выбрал трубу, затем корнет. Он освоил альт, тенор и баритон. Виталия Кульбакова никогда не пугали ни требования педагогов, ни расстояния, а добираться в музыкальную школу нужно было почти час. Затем талантливого и целеустремленного парня ждали музыкальное училище и консерватория.

Виталий Кульбаков:
Я решил освоить тромбон. Нашего завкафедрой Николая Михайловича Волкова начал донимать что мне сделать, чтобы перевестись или закончить консерваторию и на тромбоне, и на баритоне? Я, наверное, его за первый курс так достал, что на втором курсе он говорит: сыграешь концерт Баха для альта с оркестром, три части переведу тебя на тромбон. Я потратил три или четыре месяца на освоение этого инструмента. Конечно, это был выход из зоны комфорта, но я сыграл этот концерт, он шел где-то 25 минут. Я выходил из зала полностью мокрый. Он выходит за мной, похлопал по плечу и говорит: а я пошутил. Решили проверить.

Вот такой этот человек – творческий, сильный духом и не знающий ни в чем границ, которому хочется пожелать успехов и только высоких нот.

«Почувствовал запах шикарных духов». Дирижёр оркестра о знакомстве с Тамарой Гвердцители – читайте далее.

Loading...


Што агульнага ў каляднай казы, беларускай дуды і шатландскай валынкі? Гісторыя стварэння музычных інструментаў



Навіны Беларусі. Былы шлях Вітаўта і мясціны, дзе бывалі Манюшка і Дунін-Марцінкевіч. Хутар недалёка ад вёскі Цішкоўшчына на Валожыншчыне – куток з вялікай гісторыяй, расказалі ў праграме «Цэнтральны рэгіён» на СТБ. Калісьці гэтым домам валодалі інтэлігенты-настаўнікі Цішковічы, а гасцяваў у іх Якуб Колас. Зараз тут захоўваецца спадчына музычная, а спадар сядзібы знаёміць з ёй быццам музычны паліглот. Вось, напрыклад, калядная песня па традыцыі гучыць пад ліру.

Беларускі музыка, мастак, этнограф і рэстаўратар Алесь Лось дакладна нават і не скажа, на колькіх інструментах грае. У яго калекцыі іх каля паўсотні. Прычым ліру, жалейкі, флейты, басэтлі і дуду ён майструе сам.

Алесь Лось, музыка, гаспадар аграсядзібы:
Паколькі зараз у нас Каляды, будзе калядная мелодыя.

Што агульнага ў каляднай казы, беларускай дуды і шатландскай валынкі? Заслухацца на хутары дудара можна не толькі мелодыямі, але і цікавымі гісторыямі.

Алесь Лось:
Дуда – гэта і ёсць каза, гэта рэінкарнацыя казы, таму што каза прыносілася ў ахвяру, з яе скуры рабілася дуда. Нават дзе не рабілі дуды, была такая інсцэніраваная калядная сцэна, дзе каза памірае, прыходзіць стары дзед, удзімае праз саломінку. Чалавек у масцы казы пераапрануты ажывае. Гэта смерць, нараджэнне новага сонечнага цыкла, звязанага з культам плоднасці. Гэта вельмі цікавыя сувязі традыцый антычнага міру і нашых зямель, дзе яшчэ жылі толькі плямёны. Мы знаходзімся на тэрыторыі дзукі, Дайнавы, са сталіцай у Лідзе. Там яцвягі, крывічы, а тут у нас выходзіў мікс культур.

Яна Шыпко:
Ці агульныя карані ў нашай дуды і шатландскай валынкі?

Алесь Лось:
Ёсць, канешне, бо дуды звязаны і вядомы ва ўсёй Еўропе. У немцаў гэта дудэльзак, у літоўцаў лабанора дуда, бэк-пайп у шатландцаў. Тут ужо да распаўсюды дуды далучыліся кельты, якія пад націскам Рымскай імперыі рассялялі Еўропу на Захад, на Ўсход, на Поўнач і Поўдзень.

Дарэчы менавіта з дуды пачалося захапленне спадара Алеся музычнай спадчынай Беларусі. На думку музыкі, гэты інструмент заслугоўваў быць сімвалам не толькі народнай, але і нацыянальнай музычнай культуры.

Алесь Лось:
Мне не хапала гукаў народнай скрыпкі, я ездзіў у экспедыцыі, вучыўся ў скрыпачоў граць і запісваў багата вельмі, не хапала гукаў ліры праўдзівых, пачаў рабіць свае эксперыменты, узяў за аснову слуцкую ліру. На Случчыне былі цэлыя вёскі, якія выраблялі ліры. Там была добрая традыцыя па вырабу, па акустыцы, па надзейнасці. Пачаў разам з дудой гэта рухаць. Вельмі доўга ўсё гэта ішло, але з дудой у 1981 годзе пачаў рабіць, год шукаў матэрыялы, бо нічога не было толькі матэрыялы этнографаў.

Ад дуды да раялю. Зараз тут можна даведацца пра эвалюцыю музычных інструментаў на нашых землях. Што з’яўлялася правобразам скрыпкі і чаму каралевай аркестра яна зрабілася не адразу?

Алесь Лось:
Гэтая скрыпка сябра дуды, яна прывандравала да нашых зямель даволі позна, гэта ўжо канец XVI – пачатак XVII стагоддзя, але яна была вельмі папулярнай сярод арыстакратыі і сярод простых музыкаў народных. Эвалюцыя скрыпкі была вельмі цікавай. Першы смычковы інструмент, які з’явіўся на тэрыторыі Еўропы, быў гэты цікавы інструмент, трохструнны гудок. Менавіта на такіх гудках гралі скандынавы, скамарохі на нашых землях, хадзілі з мядзведзямі. Мядзведзі танчылі пад гудкі свае танцы.

Ну а зараз, нават калі той самы мядзведзь на вуха наступіў, можна адчуць розніцу, як гэты інструмент з цягам часу гучаў усё больш вытанчанай і чым адрознівалася ігра на скрыпцы ў народзе і ў панскіх пакоях.

Алесь Лось:
Гэты гудок быў у вертыкальнай пазіцыі. Вісеў на пазку або ўпіраўся да калена, калі музыка сядзеў, пераважна гралі на ім стоячы.

А наступны па эвалюцыі інструмент – гэта віола гатыцкая. Гэта даўблёны гудок, толькі ў форме, падобнай да скрыпкі. Па вырабу гэта даволі просты інструмент, бо не трэба было нічога клеіць апрача верхняй дэкі. Гэта было выдзяўбана з дошкі кляновай паглыбленне, таму што гудок таксама выдаўблены, як лыжка. Зверху накладалася дэка, калкі яшчэ мелі старажытнае дабарочнае мацаванне, з’явілася чатыры струны. Гэта ўжо арабскі ўплыў, трошкі іншая філасофія была. І віола гатыцкая паднялася з такога стану ў такі, на ёй гралася на локці.

Ужо такі інструмент папаў у колы не толькі скамарохаў-мядзвяжатнікаў і бардаў, а ў колы арыстакратычных музыкаў. Пачалі на такіх інструментах іграць разам з флейтамі, з арганамі. І толькі падчас барока з’яўляецца скрыпка. Дзякуючы новай філасофіі Рэнэ Дэкарта, які стварыў фактычна эпоху барока як ідэолаг, а Джавані Маджыні і дынастыя Амаці распрацавалі новы інструмент. Замест гатыцкай скрыпкі, рэнесансавай і віолы, якія трымалі так, скрыпка паднялася яшчэ вышэй.

Алесь Лось:
Так сталася, што акрамя музыкі класічнай барокавай, скрыпка пачала служыць і музыкі народнай. Не маючы добрай школы, музыкі ігралі той жа тэхнікай, як на гудках, з падсечкай. Я прыкладна пакажу, як гралася полька-паспалітоўка.

Яна Шыпко:
Струну парвалі.

Алесь Лось:
Да, гэта конскі волас. Можа, прыйшоў яму час. Французы не любілі скрыпак і даволі позна пачалі культываваць смычковую музыку. Лічылася, што французскі арыстакрат не павінен граць конскім хвастом па барановым кішкам. У іх больш развіваліся духавыя інструменты. Гэта было нейкі час, потым іх спакусіў гук скрыпкі, віолы, віолы да гамбы.

А вось цымбалы з’явіліся на беларускіх землях толькі ў XVII стагоддзі. Разам з дудой і скрыпкай менавіта яны складалі траістую музыку, якая суправаджала батлейку.

Алесь Лось:
Гэта калядка, якую я граў на дудзе. Гэта «Го-го-го, каза, го-го-го, шэра».

Ствараюць батлейку, варожаць і частуюць блінамі. Паглядзіце, як у пасёлку Івянец адраджаюць старажытныя калядныя традыцыі – падрабязней далей.