Оно построено без единого гвоздя. Показываем самое старое деревянное здание Беларуси

30.01.2020 - 10:46

Анастасия Макеева, корреспондент:
Гонтовая крыша и ажурная галерея. За толстыми стенами былого женского Бригитского монастыря спрятано самое старое деревянное здание Беларуси. В это трудно поверить, но этот лямус построен без единого гвоздя.

Эти массивные брусья пережили все войны-лихолетья и, как магнит, притягивают туристов.

Ксендз Антоний Гремза, ректор Бригитского костела:
Здесь хорошо видны деревянные крепежи, которые связывали всю конструкцию и делали ее прочной.

В 1636 году маршалок великий литовский Кшиштоф Веселовский покупает 9 пляцов гродненской земли для строительства костела и монастыря ордена Бригиток. Вместе с ними во внутренним дворике вырос шедевр деревянного зодчества – лямус. По одной из версий, он стал временным общежитием для монахинь.

Ксендз Антоний Гремза:
Вторая версия, что они прибыли позже, потому что здание не XVII, а начала XVIII, поэтому здание тоже могло служить для проживания монахинь или же для прислуги. Ограждение здесь было высокое, были башенки с бойницами и ворота въездные каменные.

В былые времена двухэтажный деревянный дом с галереей и лоджией называли лямусом. Здание предназначалось для хозяйственных нужд. В нем хранили старые вещи и зерно, как в амбаре. К слову, такой тип постройки был довольно популярным в Западной Беларуси, Польше и Литве. У нас он выжил только на Гродненщине.

Елена Счасная, архитектор, научный руководитель реставрационных работ:
Это сохранилось, потому что здесь была закрытая территория и когда был монастырь, и потом когда было приспособлено под психоневрологический диспансер в советское время, ему повезло.

Может, тут оберег есть?

Ксендз Антоний Гремза:
Не верю в обереги, верю в силу молитвы. Монахини-бригитки почти 4 столетия здесь молились.

Лямус никак не отапливался, и жить в нем было невозможно. Для бригиток второй этаж был такой летней резиденцией. А вот уже в советские времена, когда дом приспособили под поликлинику, сделали печи и разбили на кабинеты врачей. Благо недавняя реставрация позволила вернуть памятнику первоначальный облик. Шифер заменили на традиционную деревянную черепицу – гонт. Во время дождей вся влага скатывается по осиновым дощечкам и не позволяет крыше прогнить.

Ксендз Антоний Гремза:
Некоторые части были изменены, потому что были гнилые и их поменяли. Но в большинстве случаев это здание сохранится неизменным.

Елена Счасная:
Делали фундамент, цоколь из камня. Когда только начинали реставрацию, прибежал такой невысокий дядя, махал руками, оказалось, что это итальянский архитектор из Милана. Итальянская архитектура, в основном, вся каменная, а дерево у них очень дорогое и это всегда для них восторг, потому что такого у них нет.

Планы на лямус большие. Открыть выставочный зал, где будут представлены оригинальные вещи ордена бригиток: иконы, книги, утварь. Сейчас все хранится в подвалах одноименного Бригитского костела. Монастыря, в котором бывали даже жены декабристов.

Ксендз Антоний Гремза:
Мы находимся в подземельях костела, раньше здесь были усыпальницы бригиток. Сегодня это музей. Монахини были очень богатыми, они имели свое имение возле Гродно, Коханово, Волковысского района, было много деревень. Монахини помогали бедным и кормили бездомных.

Свое тепло народные умельцы оставили в тончайшей резьбе. И к ней, определенно, стоит прикоснуться. Экскурсии гродненская католическая епархия проводит для всех желающих абсолютно бесплатно.

Loading...


Вырошчваў баравікі і жыў побач з дзвумя Лысымі гарамі. Цікавыя факты пра Францішка Багушэвіча



Салідны адвакат, глыбокі журналіст, змагар за нацыянальнае адраджэнне. Усё гэта Францішак Багушэвіч, ён жа Мацей Бурачок.

Таццяна Ушылава, вядучы метадыст Дзяржаўнага музея гісторыі беларускай літаратуры:
«Дудка беларуская» пачынаецца са звароту да нас, нават у XXI стагоддзі: «Не пакідайце мовы нашай, беларускай, каб не ўмерлі». Ён кажа,што на старабеларускай мове былі напісаныя старадаўнія кнігі. Магчыма,ён узгадвае пра статуты ВКЛ. Таму, безумоўна, калі чалавек адукаваны, ён разумее, што гэта не мужыцкая мова.  

Родную  мову паэт называў «адзеннем для душы»! Такую пазіцыю зусім не падзяляла шляхетная  сям'я, якая з часоў ВКЛ займала высокія пасады.  

Таццяна Ушылава:
Сям'я магла называць не вельмі прыгожым словам,магчыма, свайго бацьку – халапаманам. Таму што яны не разумелі, чаму бацька размаўляе з простымі людзьмі.

Прычым, інтарэсы мужыкоў абараняў бясплатна! Нават, калi ў сям’і не хапала грошай. Часам, перасаджваўся на лаву падсудных, каб падтрымаць сваіх. Сілы быць вышэй за грамадства надавалі родныя Кушляны. Яшчэ ў 1749 годзе прапрадзед  Антось  купіў тут дом, пра які сёння нагадвае толькі падмурак.

Алена Бобіна, метадыст па ахове гісторыка-культурнай спадчыны ДУК «Смаргонскі раённы цэнтр культуры»:
Сядзіба беларускага паэта такая, якой мы бачым яе сёння, была пабудавана ў 1896 годзе пад кіраўніцтвам самаго паэта. І ўвасабляла сабой такі погляд Францішка на тое, як павінен выглядаць дом вясковага інтэлігента. У 1990 годзе тут была адкрыта музейная экспазіцыя.

Тут бегалі маленькія ножкі Францішка. Прайшло яго юнацтва. А потым была Віленская гімназія, паўстанне 1863-га і, як вынік, 20 гадоў далёка ад Радзімы. Юрыдычную адукацыю юнак атрымаў у Нежынскім ліцэі і да амністыі Аляксандра ІІІ працаваў судовым следчым ва Украіне і ў Вільні.

Таццяна Ушылава:
Калі б не Францішак Багушэвіч, невядома, з'явіліся б Янка Купала і Якуб Колас. Таму што менавіта ён у XIX стагоддзі, нягледзячы на ​​щсе тыя акаличнасци, на забарону беларускай мовы, робіць і пры жыцці выпускае першы зборнік «Дудка беларуская», потым «Смык беларускі» і сваю прозу «Тралялёначку». астатнія тры выйшлі пасля яго смерці

Нацыянальнага героя памятае гэты магутны вяз. Ужо ў сталым узросце Францішак Багушэвіч пачынае працу над слоўнікам беларускай мовы. Новыя слоўцы запісваў на паперках і складаў у скрыню! Шкада, каштоўны матэрыял не захаваў час. Затое Цётка выдала «Скрыпачку беларускую  Мацея Бурачка».

Таццяна Ушылава:
Кожны знойдзе нешта для сябе. Гэта і сатырычнае, дзе чорт не зможа там бабу, пашле, напрыклад. То бок Францішак Багушэвіч – гэта не толькі пра салян. Гэта, сапраўды, паўнавартасны пісьменнік Беларусі.

Паэт быў вельмі гаспадарілівы. На 300 гектарах была свая пасека, ён нават вырошчваў баравікі. Для сваіх сельскіх сяброў Багушэвіч нават рабіў сахі і сустракаў іх у сядзібе ў простай свiтцы.

Любiў лес, паляванне і больш за ўсё – Кушляны. У гэтым кутку смаргонскай зямлі асаблiва адчуваецца сувязь з продкамі і спакойна на душы.

Аляксандр Жамойцiн, загадчык музея-сядзiбы Францішка Багушэвіча «Кушляны»:
На адлегласці трох кіламетраў дзве Лысыя гары. Месцы, якія на славянскіх землях вызначаюцца, як месцы сілы і як першабытныя храмы. Значэнне творчасці Багушэвіча, какбеларуская культура, беларускае слова стала праўдай для ўсіх астатніх людзей на свеце.